'SESUATU YANG MERAGUKAN'



Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengakui perbuatan memegang lilin di majlis memperingati kematian orang bukan Islam adalah "sesuatu yang meragukan" tetapi berpendapat perbuatan itu tidak haram di sisi Islam.
Beliau mengulas tindakan bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin yang memegang lilin dalam majlis memperingati kematian Teoh Beng Hock, setiausaha politik kepada seorang anggota Exco Kerajaan Negeri Selangor.
Menteri Besar Kelantan itu juga menegaskan perbuatan itu tidak bercanggah dengan agama jika umat Islam dapat membezakan antara adat resam dan budaya dengan agama sesuatu kaum.
"Tapi saya, selalu (apabila) orang (beragama) Hindu jemput saya pergi ke majlis dia, Cina jemput pergi majlis dia, saya akan tanya ini agama ke atau adat resam




Komen saya.

Saya lihat sejak kebelakangan ini banyak tindakan pihak-pihak yang ada kepentingan ini seperti tidak ikhlas dalam melakukan sesuatu perkara. Kalau betul kata betul, kalau salah kata salah, kalau meragukan kata saja meragukan. Jangan pusing-pusing buat orang lain pening. Kita ni manusia, bukan malaikat. Buat salah tu perkara biasa....kalau takut orang putar belit fakta jangan komen. Bukankah berdiam diri itu lebih baik dari berkata yang kurang berfaedah, apatah lagi jika ia boleh mengelirukan orang ramai. Wallahualam

No comments: