NIKMAT ALLAH

Dalam kehidupan seharian kita, pelbagai nikmat kita rasai. Nikmat udara percuma, nikmat makanan, nikmat tidur, nikmat bahagia, nikmat harta, nikmat anak-anak. nikmat kenderaan dan bermacam-macam nikmat lagi nikmat yang amat kita suka. Selain itu kita juga dapat nikmat sakit, nikmat kecewa, nikmat derita, nikmat putus kasih, nikmat lapar, nikmat dahaga dan pelbagai lagi nikmat yang tidak kita suka.

Walaupun kita sering diberikan nikmat tetapi seringkali kita terlupa untuk bersyukur terutamanya apabila mendapat nikmat yang kita tidak suka. Antara sebab manusia enggan bersyukur ialah kerana 'salah persepsi atau ukuran'.


Kita sering mengukur nikmat dengan ukuran kita sendiri. Jika keinginan dipenuhi ia akan bersyukur tetapi jika tidak ia tidak mahu bersyukur. Persepsi seperti ini amat bertentangan dengan kebenaran bahkan cenderung mengingkari nikmat yang ada. Pernah tak dengar cerita orang yang dibenci oleh seseorang akhirnya boleh jadi isteri atau suaminya yang sangat baik. Sememangnya hanya Allah yang mengetahui hakikat baik atau buruk untuk hambanya sebagaimana di tegaskan dalam firman Allah yang bermaksud:










Kesimpulannya, baik atau buruknya sesuatu perkara itu hanya Allah yang mengetahuinya. Kita seharusnya bersyukur atas segala nikmat yang Allah berikan sama ada nikmat baik atau tidak kerana sesungguhnya Allah lebih mengetahui perjalanan hidup kita. Semoga kita ditunjukkan jalan yang lurus dan diredhai olehnya. Amin.




No comments: