TAK INGIN SENDIRI

Untukmu M.A.N

Aku masih... seperti yang dulu
Menunggumu sampai akhir hidupku
Kesetiaanku tak luntur
Hati pun rela berkorban
Demi keutuhan kau dan aku


Biarkanlah aku memiliki
Semua cinta yang ada di hatimu
Apa pun kan ku berikan
Cinta dan kerinduan
Untukmu... dambaan hatiku...


http://www.youtube.com/watch?v=t7wA_OI2y9U


BILA KAU MENYEPI

Kau menyepi lagi buat kesekian kali
meninggalkan aku dibaluti rasa sunyi
sambil menghitung masa yang berlalu pergi
sebak dadaku tidak  terperi

Ku tahu kau terasa
kutahu  lukamu merah membara
ku tahu hati mu terluka
ku tahu semua yang kau rasa

Ku tahu jua rindumu membara
Ku tahu jua kasihmu menyala
Ku tahu jua hanya aku kau cinta

Kau jua perlu tahu
aku hanya insan biasa
bukan malaikat yang tidak melakukan dosa
biarpun kita boleh merancang
sebarang kemungkinan....itu bukan kita tentukan.

maaf atas sega kesalahan
maaf atas segala kesilapan
maaf atas semua keterlanjurn kata dan bicara.




Hari Merdeka.....





Hari ini negaraku  Malaysia yang tercinta menyambut  'Hari Merdekanya" yang ke 55 tahun. Setiap tahun akan diadakan sambutan meraikannya di mana-mana di seluruh negara. Bagi menzahirkan rasa kecintaan kepada negara rakyat pula digalakkan agar mengibarkan jalur gemilang.  Rasa meriah dan seronok melihat jalur gemilang berkibar di sana-sini. Rasa bertuah sungguh menjadi rakyat  Malaysia. Selamat Hari Jadi Malaysia.



Tingkatkan Kualiti Diri



Salam ukhwah buat anda yang budiman. Semoga jalinan persaudaraan kita akan tetap teguh biarpun kita tidak saling mengenali apatah lagi bertemu janji.


1. Kebelakangan ini saya kerap bertemu dengan insan-insan yang merungut tentang sikap dan kelakuan manusia disekelilingnya yang hidupnya seperti tiada arah tujuan dan matlamat. Kata orang 'ibarat daun lalang yang mengikut sahaja arah angin meniupnya' Mereka ini akan melakukan sesuatu jika ada keperluan dan tidak pernah bersungguh-sungguh. Senang cakap mereka bekerja hanya mahukan wang tetapi bukan ilmu atau pengalaman yang lebih berharga dari wang. Wang akan habis apabila dibelanjakan tetapi ilmu akan kekal sampai bila-bila.

2. Saya berjumpa dengan pengusaha bengkel motosikal, pengusaha kedai aluminium, pengusaha kedai mencuci kereta dan pengusaha kedai kimpalan, antara masalah yang mereka hadapi dalam perniagaan mereka ialah kesukaran mendapat pekerja yang bersungguh-sungguh dalam pekerjaan. Kebanyakkan yang ingin bekerja mahukan gaji yang tinggi tetapi komitmen tidak tinggi, kerap ponteng / cuti hingga menjejaskan perniagaan mereka.

3. Mungkin kebanyakkan pekerja muda ini terlalu ingin 'enjoy' dan lupa bahawa usia semakin meningkat. satu ketika nanti mereka perlukan pendapatan yang benar-benar boleh menampung kehidupan mereka. Jika mereka tidak mengambil peluang pekerjaan yang sedang mereka buat sebagai pengalaman dan mungkin boleh menjadi sumber pendapatan tetap satu hari nanti, kerugian hanyalah milik mereka (kerana kebanyakan mereka tidak mempunyai tahap pelajaran yang tinggi)

4. Seharusnya kita sentiasa mencari dan menggali apa jua ilmu bagi meningkatkan kemahiran dan kualiti diri kita. Biar belajar tidak tinggi tetapi bekerja biarlah ada matlamat dan penuh iltizam. Mungkin ilmu yang kita pelajari hari ini kita perlukan 5 tahun akan datang . Belajar mencari ilmu yang berguna tetapi bukan hanya pada yang kita minati. Semoga kita akan terus berusaha meneroka ilmu dan kemahiran demi masa depan diri kita, agama kita, bangsa kita dan negara kita. Merdeka....merdeka...merdeka.

Kasihan Cikgu....Nak Pandaikan Anak Murid.....

Salam diambang merdeka....


Semalam saya bercuti atas satu urusan peribadi. Hari ini apabila saya kembali bekerja, saya didatangi dengan satu berita yang sedikit mengejutkan. Terkejutnya sedikit tapi yang banyaknya adalah terkilan. Sedih pun ada tapi saya positif dan menganggap semuanya adalah asam garam dunia pendidikan.

Saya dimaklumkan pada hari semalam pegawai polis telah datang ke sekolah untuk menyiasat satu kejadian berdasarkan aduan seorang datuk pelajar tahun 5. Kesnya....alahai...kononnya pelajar ini telah mengadu pada datuknya bahawa kakinya sakit sebab telah di denda 'ketuk ketampi' oleh seorang ustaz atas kesalahan yang dia sendiri lakukan. Tapi kalau ikut logoknya takkan sampai jadi kes polis. Bukan budak tu patah kaki ke, luka berdarah ke atau kecederaan serius yang lain. Sepatutnya dia bertanya kenapa kena denda kepada cucunya....atau kalu tak puas hati datang sekolah minta penjelasan guru berkenaan. Bukan terus report polis.

Kalau dia report polis pun apa dia dapat selain 'bangga dapat dapat mencemarkan nama sekolah dan nama ustaz tersebut'. Apa dia ingat cikgu ni jahat sangat ke sampai nak denda cucu dia. Semua guru pelajar seboleh-bolehnya memang tidak mahu mendenda pelajar tetapi kadang-kadang keadaan memerlukannya. Buat salah, tak buat lagi salah. Cikgu semacam dipersimpangan dalam mendidik anak bangsa.

Kalu dah rasa cikgu tak mampu nak mendidik.....didiklah anak/ cucu sendiri. Cikgu pun tak perlu pening kepala nak melayan orang-orang yang tidak faham tentang tugas seorang guru. Ramai lagi yang mahu belajar dan tidak kisah didenda apabila melakukan kesalahan. Semua yang cikgu lakukan adalah untuk kebaikkan. Tidak lebih dari itu. Terima kasih cikgu



Syukurlah Merdeka Datang Lagi.

Salam Syawal buat semua yang datang bertamu.
1. Ogos ini kita menyambut dua perayaan yang sangat penting bagi umat Islam iaitu 'Hari Raya Idul  Fitri dan yang penting bagi seluruh rakyat Malaysia iaitu 'Hari Merdeka' kita yang ke 55 tahun. Kedua-dua perayaan ini memberi kegembiraan kepada kita. Apa tidaknya, dengan nikmat merdeka yang kita kecapi pada hari inilah maka kita dapat bergembira dan bersuka ria tanpa  sekuman pun rasa bimbang dan terancam.
2. Tidak seperti dibeberapa negara luar yang terpaksa menyambut 'Idul Fitri' dengan dentuman bom dan desiran peluru, kita menyambut perayaan ini dengan iringan kesyukuran di atas nikmat keamanan dan dan nikmat makanan yang terhidang didepan mata di pagi  idul fitri.
2. Saya sebenarnya tersentuh melihat apa yang berlaku di negara Syria yang sedang bergolak. Idul fitri disambut dengan darah dan kematian. Makanan yang menjadi rebutan hanyalah  'roti arab'. Itupun tidak mencukupi. Bagi mereka itulah menu istimewa. Tapi kita di Malaysia....alhamdulilah makanan melimpah ruah hingga tidak tertelan dan ada juga yang  terpaksa dibuang.
3. Begitu juga dengan apa yang berlaku dengan saudara seagama kita 'etnik Rohingya' yang terpaksa menjadi pelarian lantaran di maut yang sentiasa mengintai. Usah ditanyakan pakaian raya, makanan raya atau apa saja yang berkaitan raya kerana bagi mereka perkara utama yang menjadi impian mereka ialah kehidupan yang aman damai dan bebas dari segala ancaman nyawa . Sertelah itu mereka perolehi barulah perkara difikirkan. Tapi sayangnya segalanya dalam dilema kerana jalan penyelesaian masalah mereka masih buntu. Tidak tahulah berapa lama lagi mereka harus mengharungi kehidupan yang serba derita begitu,
4.  Lantaran itu marilahlah kita sama-sama memanjatkan 'Syukur Alhamdulilah dan Terima Kasih Allah' kerana memberi kita peluang meraikan kemenangan mengharungi 'Ramadan' dengan cara kita sendiri dalam suasana yang penuh harmoni dan cukup istimewa. Terima kasih jua Allah kerana memberikan  'Nikmat Kemerdekaan' yang ke-55 kepada negara kita Malaysia yang tercinta. Sebagai generasi baru...kemerdekaan ini wajib disyukuri dan difahami agar ianya berkekalan untuk tahun-tahun seterusnya. Saya bangga menjadi anak Malaysia.

CINTA DAN PERKAHWINAN

Salam Ramadan yang semakin mewangi.
1. Ramai yang beranggapan bahawa cinta dan perkahwinan adalah sesuatu yang  harus dilalui oleh setiap pasangan manusia yang inginkan kebahagiaan hidup. Cinta bagi mereka adalah satu dunia yang indah dan dipenghujungnya akan diakhiri dengan perkahwinan. Namun apa yang terjadi ada pasangan yang bercinta sekian lama tetapi apabila berkahwin wujud pelbagai masalah dan akhirnya tiada keserasian dan bercerai jua dipenghujungnya.

2. Sebenarnya cinta dan perkahwinan adalah  dua dunia yang berbeza. Alam percintaan adalah alam yang penuh keseronokan dan ia lebih kepada melayan perasaan rindu dan kasih kepada pasangan. Alam perkahwinan pula lebih kepada kebertanggungjawapan terhadap pasangan masing-masing dan kepada perkahwinan itu sendiri. Sebab itu apabila cinta yang terbina tanpa memikirkan tanggungjawab yang bakal ditanggung berakhir dengan penceraian. Ini adalah hakikat yang berlaku dalam masyarakat pada hari ini.

3. Seorang lelaki yang bercinta seharusnya bersedia untuk memikul segala tanggungjawab apabila berkahwin nanti. Tanggungjawab ini merangkumi tanggungjawab pada isteri dan anak-anak yang bakal dilahirkan zahir dan batinnya. Ia harus dilakukan dengan penuh ikhlas kerana  suami adalah ketua dalam sesebuah keluarga yang akan dipersoalkan segala perbuatannya di hari akhirat nanti. Sekian. Wassalam

RAMADAN DATANG LAGI

Salam,
1.Pertamanya syukur yang tidak terhingga kerana berpeluang untuk bertemu Ramadan...bulan suci lagi penuh keberkatan. Mungkin ada yang beranggapan Ramadan akan datang datang setiap tahun dan kita pasti bertemu dengannya Jika bergitu anggapannya....anda silap. Menjelangnya Ramadhan seorang sahabat saya kehilangan seorang ibu tercinta setelah sekian lama bertarung nyawa di hospital.  Menjelangnya Ramadhan seorang jiran saya kehilangan anak dan seorang wanita kehilangan suami sementara anak pula kehilangan bapa.
2.  Biarpun Ramadan datang dengan  penuh keberkatan, ada insan yang mengenang Ramadan bukan sebagai bulan keberkatan tetapi akan diingati sepanjang hayat. Sebentar tadi  saya membaca kisah banduan yang dibebaskan setelah berpuluh tahun berada dipenjara. Pembebasan dibuat setelah mendapat pengampunan Sultan Johor. Pastinya pembebasan sebegini sangat bererti buat mereka. Ibarat kata mereka ia seperti mati hidup semula.
3.  Ramadan memberi peluang umat Islam kembali menjalinkan ikatan persaudaraan dan kekeluargaan sesama insan. Kalau dalam bulan-bulan lain ada yang tidak kisah waktu maghrib tetapi pada bulan Ramadan inilah waktu yang ditunggu-tunggu (walaupun bagi yang tidak berpuasa kerana sudah boleh makan secara terang-terangan). tentu seronok berkumpul seisi keluarga sambil menjamah makanan yang tersedia.
4.  Melawat ke bazar Ramadhan memang menggiurkan. Apa tidaknya semua makanan nampak sedap (walaupun belum tentu sedap bila dibeli). namun sesuatu yang mungkin ramai yang lupa ailah semasa berpuasa perut kita semakin 'mengecut' . Jadi isi sedikit pun dah rasa kenyang. So semasa membeli ingat-ingatlah kemampuan perut kita. Elakkan pembaziran makanan sepanjang Ramadan.
5.   Apapun diharapkan Ramadan tahun ini dapat memberikan kita lebih manfaat dan seharusnya kita merebut peluan bertemu Ramadan ini untuk membuat seberapa banyak kebaikkan dan amal kerana belum tentu kita akan bertemunya lagi di masa hadapan. Wallahualam.

Memahami Keadilan Untuk Saiful


MOHD Saiful Bukhari Azlan telah pun mengetahui keputusan aduan beliau kepada pemerintah mengenai pertuduhan jenayah yang beliau anggap telah diperlakukan terhadapnya oleh pihak tertuduh. Tertuduh telah didapati tidak bersalah daripada pertuduhan. Mahkamah telah memberi keadilan kepada beliau dan dengan itu beliau bersih.

Dalam hal Saiful, nampaknya banyak pihak termasuk Saiful walaupun reda tetapi merasa tidak memperolehi keadilan. Soalnya, benarkah perbicaraan selama tiga tahun itu bertujuan memberi keadilan kepada Saiful dan keadilan juga kepada tertuduh?

Saya berpendapat bahawa benar perbicaraan tiga tahun itu ialah untuk memberi keadilan kepada tertuduh tetapi salah jika dikatakan perbicaraan itu terus dikaitkan dengan memberi keadilan kepada Saiful.

Memberi keadilan kepada Saiful pada saya bukan di mahkamah jenayah. Dalam kes jenayah itu Saiful hanyalah seorang saksi, sama tarafnya seperti barang-barang bukti yang lain. Mahkamah hanya akan memutuskan menerima atau menolak barang bukti dan pernyataan saksi bagi memutuskan sama ada tertuduh melanggar undang-undang tertentu yang telah dibuat oleh negara.

Mahkamah jenayah ialah tempat membicarakan kes warganegara melawan negara (citizen against state) terhadap sesuatu pertuduhan yang dikenakan kepada seseorang tertuduh. Sebab itulah negara boleh menggunakan kewangan pembayar cukai untuk membiayai kos membuktikan negara lebih benar daripada yang dituduh.

Jika keputusan tidak memihak kepada terduduh dalam kes ini, mahkamah tidak akan mengatakan keputusan memihak kepada Saiful sebaliknya keputusan memihak kepada negara. Konsep inilah yang nampaknya kawan-kawan saya belum faham, dan saya percaya ramai lagi di luar sana yang tidak faham.

Dalam mahkamah jenayah biasanya tidak disebut "A melawan B" atau "A (tertuduh) melawan Negara" tetapi pernah juga istilah "people" digunakan bagi mewakili negara seperti kes jenayah O.J. Simpson, bekas pemain American Footbal terkenal di Amerika Syarikat (AS) yang disebut juga sebagai "People of the State of California v. Orenthal James Simpson".

Istilah ini menarik kerana jika digunakan di Malaysia, ia akan mengubah konsep 'tertuduh melawan kerajaan' kerana yang dilawan bukan kerajaan sebaliknya melawan rakyat negara itu yang mengizinkan (melalui prosedur undang-undang) wang cukai yang mereka bayar digunakan untuk melawan seseorang yang telah melanggar kepentingan atau peraturan negara.

Hal begini perlahan-lahan dapat mengubah persepsi bahawa sesuatu kes jenayah adalah perlawanan antara kerajaan dengan sesiapa juga yang dikenakan sesuatu pertuduhan. Dalam keadaan itu kerajaan akan dilihat sebagai tidak terlibat atau 'neutral'.

Baca seterusnya: http://sanggahtokjanggut.blogspot.com/2012/01/memahami-keadilan-untuk-saiful.html