PETUA MURAH REZEKI

Abu Yazid Al-Busthami, pelopor sufi pada satu hari pernah didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut. Dengan murung lelaki itu mengadu, 'Tuan guru, sepanjang hidup saya, rasanya tidak pernah tidak saya beribadah kepada Allah. Orang lain selalu lelap, saya masih bermunajat, Isteri saya belum bangun, saya sudah mengaji. saya juga bukan pemalas yang enggan mencari rezeki. Tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan?

Abu Yazid Al-Busthami menjawab, " Perbaikilah penampilanmu dan rubahlah riak mukamu. Kau tahu, Rasulullah adalah penduduk dunia yang miskin namun riak wajahnya tak pernah keruh dan selalu ceria. Sebab menurut Rasulullah, salah satu tanda penghuni neraka muka masam yang membuat orang curiga kepadanya." Lelaki itu tunduk dan berjanji akan memperbaiki penampilannya. Wajahnya sentiasa berseri. setiap kesedihan dierima dengan sabar tanpa mengeluh. Alhamdulilah, sesudah itu ia tidak pernah datang lagi untuk berkeluh kesah. Wajahnya sentiasa menguntum senyuman.

No comments: