Cinta Oh Cinta

Bila sebut pasal cinta....pasti semua tahu. Walaupun ramai yang tahu menyebut perkataan 'cinta ' tapi ramai juga yang tak tahu makna sebenarnya. Suka-suka hati dia je wat tafsiran...Pernah aku tanya seorang murid tahun 4 di sekolahku....Siapa tahu apa itu cinta? Nak tau apa jawapannya....dia kata 'pakwe dan makwe'....Lepas tu aku sergah seorang dari mereka dan aku tanya lagi. Awak sedang bercinta ke.........ish mana ada cikgu. Tapi setau saya awk memang sedang bercinta......jawapan budak-budak.....eeee cikgu ni selekeh. Mana ada orang bercinta. Aku hanya tersenyum. Aku sambung lagi....abis tu awak tak sayang ke mak awk, ayah awak, kakak, abang dan adik awak. Jawapannya tentulah sayang. Aku jawab.....dah kalau awk jawab sayang tu maknanya awak sedang bercinta dengan keluarga awk la .Bukankah cinta tu maknanya berkasih sayang. Janganlah sempitkan fikiran bila sebut cinta je mesti ada 'pakwe dan makwe'. Hakikatnya cinta paling hakiki adalah bercinta dengan ALLAH.

Sebuah puisi sebagai penutup bicara.

PIALA CINTA

Ku usap-usapi piala cinta
yang tertancap di kamar hati
bermeditasi mengimbau
irama melodrama semalam
tersentuh biasan luka.

Piala Cinta
hanyut dilanda gerimis senja
rupanya sekadar mengembangkan kepak resah
di alam percintaan
bersaksikan sinar pelangi
meninggalkan aku
kesepian begini.

IKKA ATIQAh 1991

1 comment:

anak nelayan said...

CINTA .... terlalu subjektif.
CINTA yg sejati CINTA kpd TUHAN.CINTA kerana DIA. ;)