PILIH PASANGAN

Salam. Apabila menyebut rumahtangga bahagia pasti semua orang mengimpikannya. Semua yang berkahwin mahukan rumahtangga yang dibina berkekalan. Semua yang berkahwin mahukan anak yang cerdik dan berbudi pekerti tinggi. Semua nak yang baik-baik walaupun diri sendiri tidaklah baik mane pun. Tapi sejauh manakah usaha kita untuk mencapai perkara-perkara baik di atas. Kalau setakat bercakap tanpa ada tindakkan susulan...tak ada maknenya.

Untuk membina rumah tangga yang bahagia ianya bermula dari memilih pasangan. Dalam Islam telah diajar cara memilih pasangan (kena tengok agama dan keturunannya) tapi berapa ramai yang ambil berat perkara ini. Contoh paling mudah bab sembahyang. Kalau diri sendiri tak sembahnyang dapat pulak pasangan yang sama tak sembahyang, cuba bayangkan bagaimana keluarga yang akan dibina. Kalau dapat anak , bagaimana anak itu nanti. Mungkin ada yang akan berkata...hantarlah pergi sekolah. Kalau di sekolah cikgu ajar sembahyang tapi di rumah tengok ibubapa tak sembahyang.....tentu anak ini akan keliru.

Bagi Si suami, perkahwinan adalah satu amanah. Satu tanggungjawab yang akan ditanya diakhirat nanti. Untuk suami menjadi yang baik perlu ada bekalan ilmu agama . Ilmu inilah yang akan membantu bila terjadinya sebarang perselisihan rumahtangga. Bagi Si isteri syurga atau neraka bergantung pada diri anda sendiri. Kalau diri sendiri banyak kekurangan (ilmu agama dsb) dan dapat suami yang kurang juga....bayangkan rumah tangga yang akan di bina dan pendidikan anak-anak yang bakal lahir. Ini kalau anda fikir ke depan la. Kalau fikir nak kawin je...yang depan2 tu fikir kemudian...terpulang la. Rumah tangga anda....bahagia atau derita anda sendiri yang tentukan. Orang lain apa kisah.

Bagi yang sedang bercinta....cubalah lihat pegangan agama pasangan anda kerana dialah yang akan membimbing anda tapi awas jangan tanya 'direct' sebab jawapannya mungkin boleh disangsikan. Kata orang berkahwin bukan pekara main-main...memang betul pun. Jadi biarlah kita dapat pasangan yang boleh membawa bukan hanya kebahagiaan dunia tapi juga kebahagiaan di akhirat. Wallahualam.

p/s. Masalah sosial yang banyak berlaku hari ini kebanyakkannya berpunca dari keluarga yang yang pincang dan ibubapa yang gagal memberikan contoh yang baik kepada anak-anaknya. Terlalu sibuk mencari rezeki hingga mengorbankan sahsiah anak-anak.

No comments: