Pembuka Bicara.

Alhamdulilah bersyukur aku kehadrat Illahi, pencipta langit dan bumi kerana masih dikurniakan usia dan kesihatan untuk kembali menulis setelah sekian lama menyepi....Lahirnya keinginan untuk kembali menulis adalah kerana aku fikirkan ini merupakan ruang untuk aku melegakan tekanan dan berkongsi pengalaman. Semoga ianya memberikan kebaikkan kepada kita bersama selagi usia masih bersisa dan nafas masih masih bertunas.

Sebagai pembuka bicara ingin aku paparkan sebuah sajak yang aku tulis untuk seseorang yang pernah mengisi kekosongan hati. Al maklumlah sebagai manusia bercinta dan kecewa lumrah dunia....tajuknya 'Terima Kasih'

Terima Kasih

Izinkan aku menguntukkan bicara
terima kasih kerana telah melupaiku
kerana pernah menemaniku
yang sering terkapar-kapar
dilambung gelombang hidup

terima kasih atas lagu puisi katamu
yang terpasrah diwaktu nan pilu
terima kasih kerana telah mengosongkan hatimu
untukku bertakhta barang seketika

terima kasih kerana mendirikan waktu yang tumbang
semata-mata untuk menyimpulkan ikatan buatku
terima kash dan terima kasih segalanya

Aku sebenarnya di sini
tidak rela menghuraikan
simpulan ikatan persahabata kita
apa daya jika itu idaman hatimu
aku hanya mampu pasraah
walau hempedu yang ku telan.

Bila waktu kian pantas berlari
akan kuhimpun lingkaran kenangan ini
untuk tatapan hari-hari mukaku
yang masih panjang.

IKKA ATIQAH RAZZE
Majalah REMAJA 1991

No comments: